Maszyna TBM dotarła na Podkarpacie. Jest ogromna!
Transportowano ją aż z Hiszpanii
Kiedy ogłoszono plan budowy Via Carpathia, wielu zaczęło się zastanawiać jak to zostanie wykonane od strony technicznej. Dziś wszyscy zobaczyliśmy odpowiedź na własne oczy. Maszyna Tunnel Boring Machine – w skrócie: TBM – właśnie dotarła do Babic. Była ona transportowana aż z Hiszpanii. Jej części przypłynęły statkiem do Szczecina, a następnie popłynęły Odrą do Opola, skąd dotarły już drogą lądową na Podkarpacie. Jej głównym zadaniem będzie drążenie tuneli – co jest konieczne, ze względu na pagórkowaty charakter terenu.
Jakie wymiary ma maszyna?
Nie bez powodu wspomniana maszyna TBM była transportowana w częściach. Wszystko dlatego, iż jej łączna długość wynosi 100 m. Jeżeli zaś chodzi o masę, to ta maszyna waży blisko 400 ton. Tarcza wiercąca, w którą zaopatrzona jest maszyna TBM posiada średnicę równą 15,2 m. Ze względu na ogrom tych gabarytów, maszyna będzie składana już na placu budowy przy użyciu dźwigów i żurawi o udźwigu 650 oraz 300 t.
Via Carpathia – jakich trudności nastręcza realizacja tej inwestycji?
Via Carpathia jest projektem zakładającym budowę nowej trasy S19, łączącej Rzeszów z Babicami. Z całą pewnością jest to przedsięwzięcie na bardzo szeroką skalę, jednakże wiąże się ono z koniecznością pokonania licznych trudności, związanych ze wspomnianą już pagórkowatością terenu. Oznacza to drążenie tuneli, a niektóre z nich mogą znajdować się nawet do 100 m pod powierzchnią. Konieczna jest tutaj więc technika mechanicznego wiercenia. Kiedy zaczną się prace? Otóż maszyna TBM nie jest jeszcze w komplecie. Ostatnie jej części dotrą w styczniu 2023 roku.
Więcej na tematy inwestycyjne w regionie znajduje się w tym artykule.